תוקם ועדת בדיקה בחברת החשמל • החזאי דני רופ: "צפויה סופת טורנדו בארץ"

אבי יעקב 1 Comment on תוקם ועדת בדיקה בחברת החשמל • החזאי דני רופ: "צפויה סופת טורנדו בארץ"
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בבוקר בו עדיין כ-8000 דירות מנותקות מחשמל, כבר למעלה מ 48 שעות, דנה היום (שלישי) הועדה לביקורת המדינה במוכנות חברת החשמל לסערה. נציגי החברה הדגישו כי מדובר בסערה חזקה במיוחד, המוגדרת "כוח עליון" ולכן לקוחות שנפגעו אינם זכאים לפיצוי.

עופר בלוך, מנכל חברת החשמל השיב כי "אני מתנצל בפני הלקוחות, ואנו עושים כל המאמץ להחזיר את החשמל בהקדם האפשרי. האירוע החל עם למעלה מ-200 אלף לקוחות מנותקים, ו-340 קווי-מתח-גבוה מנותקים – אירוע חסר-תקדים בתולדות ישראל". לדבריו, היערכות החברה לחורף החלה כבר בתחילת הקיץ, על ידי לימוד לקחי הסופות שעברו, וכללה שיפוצים, מוכנות למחסור בדלק ובגז, תרגיל-חורף, המדמה אירועים קיצוניים כרעידת אדמה, תקיפות מקוונות וסופה חזקה. הוא הדגיש כי לחברה אין סמכות להיכנס לשטח פרטי ולגזום עצים המאיימים על קווי מתח גבוה, שבנפילתם ניתקו את החשמל לישוב שלם.

בלוך הודה בדיון כי ועד העובדים אכן סירב לשתף חברות-חוץ כדי לזרז את השבת החשמל, ואף סירב להעביר עובדים מאזור לאזור, במשך מספר שעות – עד שהוכרח לכך ע"י בית הדין לעבודה. לדבריו, בשכונות החדשות תשתיות החשמל החדשות הן מוטמנות בקרקע, למרות שעלות הביצוע של ההטמנה גבוה בהרבה מתשתית על פני הקרקע.

גרשון ברקוביץ, היועץ המשפטי של מחוז חיפה בחברה הוסיף כי "רוחות במהירות 130 קמ"ש, נחשבות כוח עליון, ולמרות משך הזמן הקצר, העוצמה גרמה לנפילת מאות קווי מתח גבוה, עצי אקליפטוס עבי, מנופים וקירות. כיוון שכך – אין עילה לתביעה נגד החברה. שום מוקד בעולם – איננו יכול לעמוד ב 30,000 פניות בשעה". לדבריו, גיזום עצים מתבצע כל השנה, אך לסערה אין פתרון חוץ מכריתת העץ ממש "ואין לנו סמכות לבצע זאת בלי אישור ממשרד החקלאות. הוצגה תכנית ארצית למשרדי החקלאות והאנרגיה, כולל מפות, ועד היום טרם קיבלנו ולו אישור כריתה אחד".

חגי שניר, פקיד היערות במשרד החקלאות השיב לו כי "כריתת עצים היא חלק קטן מההיערכות, וגם הגיזום שאתם מבצעים איננו מקצועי בעליל. פנינו אליכם פנים רבות כדי להכשיר את הגוזמים שלכם, כדי שלא יהוו מפגע. רכבת ישראל השקיעה 300 אלף שקל עם אנשי מקצוע מטעמה כדי לוודא שעצים לא יפלו על הרכבת – מה שלא עשתה חברת החשמל. כל מה שיוגש לנו ע"פ התבחינים שלנו – יאושר".

יהודה ניב, ממינהל החשמל במשרד האנרגיה הוסיף כי ע"פ בדיקת חברות חיצוניות, תעריף החשמל בארץ חסר בצורה משמעותית, היוצר פער של קרוב ל 4 מיליארד ש"ח, שאיננו מאפשר הטמנה בקרקע של כבלי חשמל.

דני רופ, חזאי מזג האוויר הזהיר כי "גם בסערה הבאה יקרה אותו הדבר. הסערה הנוכחית היא דרגה אחת לפני טורנדו, אך התחזית בערב שבת כבר העריכה ש'יהיו אירועים הרסניים'. בעוצמה כזו – גם במדינות כמו ארה"ב ובגרמניה לא יהיה חשמל. מזג האוויר יחמיר ויקצין בשנים הקרובות – בגלל התחממות כדור הארץ, ובהחלט צפויה סופת טורנדו בארץ".

יו"ר החברה יפתח רון-טל אמר כי "נכון להבוקר פחות מ-8000 נשארו ללא חשמל. מי שנותר הם המקומות שהם רשת החשמל התמוטטה לחלוטין וצריך להקים עמודים וקווים. עיקר המאמץ שלנו הוא במקומות שלקוחות נמצאים כבר יומיים ללא חשמל. אני מקווה שבמהלך היום נגיע למצב רגיל, למעט מאות בודדות של אנשים במקומות שבהם קשה יותר לשקם את הרשת".

בנוסף ציין כי הוא "בתיאום עם שר האנרגיה ובמהלך היום, אני מניח שנקים ועדת בדיקה לבדוק את האירוע הזה על כל חלקיו". עוד הוא הוסיף ורמז כי הבעיה בימים האחרונים היא כתוצאה מכך שלא הייתה רפורמה: "האירוע הוא הסימפטום לא הבעיה, שהיא הרבה יותר גדולה וחמורה. התשתיות שקרסו הן תשתיות משנת 2002 ואתה אודי (אדירי) אחראי ישיר לכך כי אתה לא עזרת להעלות את התעריפים".



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מה אתם מלחיצים?
    הוא לא אמר שצפויה סופת טורנדו
    הוא רק אמר שזה היה דרגה מתחת
    ויתכן ח"ו שבכל פעם שתהיה פה סופה כזו -יקרה אסון ח"ו
    "הסופה הבאה" זה ביטוי.